Hibás gondolkodás a járműbeszerzésnél....

Kategória: Beszerzés | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Beszerzések lesznek az év második felében. Legtöbb vállalatnál az év végéhez közeledve a számok már meghatározzák a flották fejlesztésének lehetőségeit. Ha nem néz ki új fuvarfeladat, akkor alapvetően kire is építsük a beszerzéseket?

Még mielőtt ebbe belemennék, kezdem azzal, hogy nem a gyártók reklám fogásai, marketing húzásai, sőt nem is az adott gyártók értékesítői jelentik a megoldást a jövő autóbeszerzéseiben!

Mindig használj legalább 2 képet a szövegben. A képek teljes oldalszélességűek legyenek. A mobiltelefonok miatt a legjobb,ha 800px széles minimum egy kép. Ha nagyobb, akkor méretezd át, hogy gyorsabb legyen az üzleti blogod betöltődése.

 

Hibás gondolkodás a járműbeszerzésnél....

Milyen az alapos és átgondolt teherautó beszerzés? Mint a pontos célzás!

A tapasztalataim azt mutatják, hogy a legtöbb fuvarozó és szállítmányozó vállalat a járműbeszerzéseknél hajlamos minden előzetes adatot figyelmen kívül hagyni és a saját belső folyamataiban megszokott tehergépjármű kiválasztási tematikát követi. Ez magában foglalja, hogy azt gondolja a gyártók mindenre hajlandóak, hogy a vállalat számára eszközt biztosítsanak, minden esetben alkuképes pozícióban vannak és a cégvezetésnél jobban senki sem tudja meghatározni a beszerzendő járművek paramétereit. Ráadásul, minden esetben a "legolcsóbb" a befutó!

 

Alapvető hibák, amelyekre nem számítanak...

 

Az új járművek beszerzésére mindenki úgy tekint, mint valami hihetetlen megújításra egy vállalatnál. Alapvetően pedig a legfontosabb kerül kihagyásra. Mégpedig az, hogy egy tehergépjárművet vagy bármilyen járművet beszerezni nem más, mint egy előfizetést vásárolni! 

 

A jármű-vásárlással minimum 5 évre köti le magát egy-egy vállalat. Mit is jelent ez? Nem mást, mint azt, hogy gyakorlatilag a cége fejlődését a választott jármű üzemeltetéséhez köti, gyakorlatilag egy olyan előfizetéshez, amely a járművel együtt járó szolgáltatáscsomagot tartalmazza.

Véleményem szerint, itt nem a garancia, vagy éppen a gyártók által misztifikált "alacsonyabb fogyasztás, mint az előzőnél" nézőpontok a legfontosabbak.

Ha megnézzük például a telefonvásárlási szokásainkat, akkor leginkább a készülék az, ami másodlagossá válik, amikor a szerződést megkötjük. Lényegesebb, hogy a készülék által, milyen szolgáltatáscsomagot vehetünk igénybe. A teherautóknál pontosan így kellene zajlani a beruházásoknak, a vásárlásoknak.

Ezzel szemben a teherautóknál a kért ajánlatok nagy része egy-egy általános, a korábban bevált alapértékekkel rendelkező járművekre vonatkoznak.

Nem vesszük figyelembe, hogy a járműhöz milyen szolgáltatáscsomag tartozik, és önmaga a jármű milyen szolgáltatást képes nyújtani a vállalatnak és vele együtt a vállalat azon alkalmazottainak, akik napi kapcsolatban vannak a járművekkel!

 

Hibás gondolkodás a járműbeszerzésnél....

Milyen és mennyi adat mellett megyünk el rendszeresen?

Korábbi években összegyűjtöttünk pár tonna adatot, azonban érdekes módon, amikor teherautót választunk, akkor egészen másra hagyatkozunk. Bár a korábbi példával élve, amikor telefont vásárolunk, akkor a következő készülékre optimalizált csomagot szeretnénk, amelyek a múltban lévő tapasztalatainkra épülve szolgálják a jobb és hatékonyabb telefonhasználati szokásainkat.

Mit küszöböljünk ki? Mik a konkrét hibák?

  1. Soha ne vegyük kiindulási alapnak a korábbi járműveket. Csak és kizárólag a fuvarfeladatokat és arra optimalizált járművet vásároljunk!
  2. A garanciáknál fontosabb a szerviz háttér! Lehet, hogy megjavítja a gyártó, de mikor? Mennyi ideig áll a jármű? stb...
  3. Ne gondoljuk, hogy mindenáron kellünk a gyártónak! Nem ezzel a gondolattal tudunk alkupozícióba kerülni!
  4. Részletes technikai paraméterekkel álljunk elő! Ne egy értékesítő ajánljon autót!
  5. Tudjuk, hogy mire alkalmasak az alkalmazottaink! Nem mindegy, hogy egy alul-képzett járművezető állománynak adunk a kezébe egy csodajárgányt, amit nem tud azonnal használni vagy éppen nagyobb kárt okoz, mint amilyen eredményt el lehetne érni a járművekkel.
  6. 5 éves távlatban és nem azonnali eredményben gondolkodjunk! Hiszen általában ennyi időnk lesz a járműveket használni, sőt kihasználni!

Mindezeken felül, ne dőljünk be annak, hogy egy-egy eszköznek a speciálisan csak általuk fejlesztett megoldásai "csodafegyverek". Általában a gyártóknak ez ad olyan lehetőséget, hogy elkötelezze a vásárlóit a márkája mellett. Még akkor is, ha amúgy a járművel több olyan gond is van, ami miatt érdemes lenne korábban váltani! Ilyen például a gyártók által kínált finanszírozások is, amelyek függetlenül a márka megbízhatóságától, elkötelezik a vállalatot egy-egy típus mellett. Ami lehet, hogy hosszútávon messze gazdaságtalanabb döntés, mint egy új, esetlegesen pár ezer euró különbséggel beszerzett jobb eszköz!

 

 

Milyen adatokra építsünk egy beszerzést?

Azt látom, hogy legtöbbször a legfontosabb adat, amit a vállalatok használnak az egy pénztárca és az abban lévő keretösszeg. Vagy ennél rosszabb, ha egy finanszírozási keretösszeg szerepel a nem is létező pénztárcában.

A legfontosabb adatoknak a járművekből kinyert, a fuvarfeladatoknál keletkező adatnak kellene lennie. Ezt kellene követnie a járművezetők által elérhető, az egyes járművekre vonatkozó gyakorlati felhasználást igazoló és hatékonyságot maximalizáló adatoknak, majd a szerviz és karbantartási adatoknak és ez után jöhetne csak az a keretmeghatározás, amely a pénztárcára vonatkozik. 

Érdemes ezen elgondolkodni, hiszen egy-egy vállalatnak hosszú évekre meghatározza a fejlődését egy-egy járműbeszerzési tematika.

Még egy nagyon fontos dolog!

Nem kell egyedül nekiállni, lehet kérni segítséget és érdemes is kihasználni külső megoldásokat. Vannak beszerzési tanácsadók, akikkel érdemes lehet együtt dolgozni és együtt gondolkodni a jövő fejlesztésein.

Ennek az az oka, hogy sokszor a külső emberek látnak meg olyan összefüggéseket, amelyeket egyébiránt a saját alkalmazottaink vagy éppen mi magunk nem vagyunk képesek meglátni!

INGYENES 30 perces megbeszélésre, egyeztetésre erre a linkre kattintva is van lehetősége! 

 

Nem maradsz le semmi fontosról, ha megadod a címed:

Csak olyan cikkeket küldünk neked, amik érdekelni fognak. Max heti 1 alkalommal.

Ne maradj le a frissítésekről... iratkozz fel a CikkFigyelőre:
 

 

 

 

Nem maradsz le semmi fontosról, ha megadod a címed:

Csak olyan cikkeket küldünk neked, amik érdekelni fognak. Max heti 1 alkalommal.

Ne maradj le a frissítésekről... iratkozz fel a CikkFigyelőre:
 

Vissza

Címkék :

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Varga András

Járműtechnikai és vezetéstechnikai tanácsadó. Az adattámogatott, adatvezérelt járművezetési és járműüzemeltetési technológia, támogatási rendszer gyakorlati alkalmazója. Több millió megtett kilométer, több száz üzembehelyezett jármű és gyakorlatban használható járműüzemeltetési tapasztalat tulajdonosa.

Kapcsolódó cikkeink:

 
 


 



Értesítés új hírekről



Hírlevél

 

Címkék

Friss Hírek

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.