Lehetetlenre vállalkozik, aki ma ezeken a díjakon vág bele a szállítmányozásba?

Kategória: Üzemeltetés | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Olyan egyszerű a kereskedőknek! Még akkor is, ha ez a "fránya" vírus megbolygatta a rendszert a gazdaságban. Fizikai terméket árulnak és akkor fizetik ki a vásárlóik, amikor csak akarja a kereskedő.

Jobban mondva, addig nem is kapja a meg a vásárló a kívánt terméket, amíg nincs az kifizetve!

Emlékszem gyerekként, olyan izgalmasnak és irigylésre méltónak tűnt, hogy a mindig elegáns "bazáros bácsi" a faluban állandóan megengedheti magának, hogy "jól éljen", neki mindig van miből élnie és elsősorban nekünk gyerekeknek köszönhette, hiszen naponta odarángattuk szüleinket egy kis rágó, katona vagy éppen semmire sem jó lufi vásárlás miatt.

Arra is tisztán emlékszem, hogy az akkor még nagyközségi színeben futó Sásd településen voltak olyan "magánzók", akik sokkal többet engedhettek meg maguknak. Ezek között voltak akkor a sírkövesek, egy-két butikos és a "fuvarosok".

Akkor még java részben lovakkal végezték el a feladatokat, és nagyon nehéz volt elképzelni, hogy ez lesz másként is. Ők voltak azok, akik meghozták a tűzifát, a szenet, a szódát vagy éppen a költözéshez asszisztáltak a lovas kocsikkal.

 

Lehetetlenre vállalkozik, aki ma ezeken a díjakon vág bele a szállítmányozásba?

Fuvarozók eszközei régen. A szekerek, kordék és egyéb alkalmatosságok a szállítmányozás jó és nélkülözhetetlen eszközei.

Azzal, ahogyan a dolgukat végezték, az egyik leggazdagabb réteghez tartoztak a településen, ugyanakkor az egész országban a jobban kereső rétegben tudhatták magukat. Persze megjelentek a teherautók is és igyekeztek a fuvarosok is versenyben maradni a piacukon.

Amikor megjelentek a "nagy" rendszer váltás előtt az "iparosok", akik kifejezetten a fuvarosok kiszorítását célozták meg - az ütött kopott ARO, UAZ, ZUK, NYZA, TUDOR meg még ki tudja milyen csodáikkal egyfajta motorizált, űrugrást végrehajtva a falu életében - egyúttal elindítottak egyfajta változást is.

Gyorsabban érkezett minden, már nem csak a kapuba tették le a fát, hanem az udvarba is beálltak és a költözéshez is "felkészítették" az autóikat, már került rá ponyva, stb.... Mindezek mellett továbbra sem változott a státuszuk, az egyik legjobban fizetett szolgáltatást adták.

Emlékszem Vásárosdombó nevű kis településen egy olyan vállalkozó dolgozott fuvarozóként, aki a nemzetközi piacon tevékenykedett. Nem az akkori Hungaro-kamion színeiben, hanem RÁBA teherautókkal, magának szerezve a munkát indította a rendszerváltás előszelében a kis vállalkozását. Azt hiszem, hogy az akkor "Ablak" című műsorban hosszú perceken keresztül nézték anyámék a szomszéd település sikeres vállalkozójával készült interjút. 

Mi történt, hogy megváltozott a fuvarozás? Hiszen 10-20 milliós autókkal dolgoznak most!

Megváltozott lassan, sőt ezt a szót nem is akarom nagyon használni, hiszen egyik napról a másikra beköszöntött a demokrácia, az irigyelt nyitott piac, ahol mindenki nekiállhatott vállalkozni és sok, vagy esetleg még több pénzt keresni.

Hirtelen az állami vállalatoknál, termelő szövetkezeteknél is megváltozott a teherautók szerepe. Az addigi "maszek" fuvarokat felváltotta a hivatalosan végzett tevékenység és a fejlődni vágyás.

Alkalmazottakat foglalkoztattak a vállalkozók, több autót üzemeltettek új autómárkák jelentek meg a nagyobb kategóriákban és kapcsolatokkal immár nem csak a falusi szállítás lett a piac, hanem elmaradt a távolság, már bárhová eljuthattak a vállalkozók és bárkinek szállíthattak!

Ezzel együtt a verseny is fokozódott. Nőttek a bevételek, magasabbak lettek a költségek, és a vállalkozókat is lassan felváltották a menedzserek és a fuvarozáson belül, a különböző területek folyamataival tisztában levő szakemberek.

Viszont egy nagy és égbekiáltó különbség volt az akkori és a mostani helyzet között! Nem, nem a járművekre gondolok és nem is technikai adottságokra.

A fuvarosokat akkor fizették ki, amikor odaértek, vagy sokszor már akkor, amikor megérkeztek az áruért!

Lehet vitatkozni vagy éppen vagdalkozni, "hogy mert az más világ volt" vagy éppen azzal, "nem volt olyan nagy a piaci verseny", azonban akkor is megmarad az a tény, hogy NEM UTÓLAG FIZETTÉK A FUVARDÍJAKAT a megrendelők. Hozzáteszem, hogy a járműveket sem hitelben, tartós-bérletben vagy lízing konstrukcióban hozták el.

Aztán valami nagyon rossz dolog történt. Nevezetesen elkezdődött a halasztott fizetéssel való operálás, amely nem csak a fuvarozókat érintette, hanem a kereskedők a beszállítóikkal, a termékek gyártóival kötöttek ilyen szerződéseket, a beszállítók a fuvarozókra kezdték a hasonló fizetési módszereket ráerőltetni és persze beszálltak a bankok is az eszköz finanszírozással, a faktorálási szolgáltatásaikkal.

 

Lehetetlenre vállalkozik, aki ma ezeken a díjakon vág bele a szállítmányozásba?

Már modern autók jártak és új formát öltött a fuvarozási piac...

Mi is lett a következmény? A tőkeerős (egy ideig az!) vállalatok egyre nagyobb és hosszabb fizetési határidőkkel igyekeztek elvenni a sok kis vállalkozástól a piacot. Tehát az "erősebb kutya jutott a kellemes helyzethez". A kicsik érvényesülni csak akkor tudtak, ha alacsonyabb díjakért kezdtek szállítani, de ez innentől kezdve egy önpusztító spirál, amelyet nehéz, vagy talán lehetetlen megállítani.

A fuvardíjak évek óta centekben mérhető változásokat élnek meg, csak az üzemanyagok emelkedésekor van lehetőségük a vállalkozóknak pár forintos emeléseket végrehajtaniuk a megrendelők felé. Azt is csak rövid távon, hiszen olyan fizetési feltételekkel dolgoznak a szállíttatók, amelyek finanszírozás nélkül nagyon nehezen termelik ki a költségeket.

Miért is fontos mindez?

Az MKFE tagja vagyok én is, annak ellenére, hogy nem üzemeltetek járműveket, sőt a Közlekedéstudományi Egyesületben is aktívan részt veszek, tehát számomra fontos, hogy értsem az összefüggéseket. Hallom és olvasom a hangzatos szavakat, amelyek azt mondják, hogy "szükséges a fuvardíjak drasztikus emelése", azonban mégsem látom az eredményeket.

Az szűrhető le egyértelműen, hogy olyan mértékű szakmai összefogás és egység lenne szükséges ehhez, aminek jelenleg a fuvarozói társadalomban nincs semmilyen nyoma sem.

Tanácsadásaim és a fejlesztett szoftveres szolgáltatásom miatt, amely azt hivatott szolgálni, hogy sikerüljön a vállalatoknak, vállalakozóknak egy gazdaságosabb üzemeltetéssel a fuvardíjak eredménytartalmát növelniük.

Sokszor élem meg, hogy a lehetőségek és a számszerűen kimutatható radikális 20-40%-os költségcsökkentések ellenére sem látják át a vállalatok, hogy ez az első lépés affelé, hogy olyan piaci erővel rendelkezhessenek, amelyekkel van esély a jelenlegi helyzet fokozatos visszaszorítására.



Vannak vállalkozások és üzleti modellek, amelyek eredményesebbek!

Nem vagyok mindenkinek szimpatikus és nem is fog mindenki tőlem vásárolni, sőt az is biztos, hogy mindaddig, amíg nem tudják a tőkéjüket önerőből megnövelni a fuvarozási vállalatok a piacon nagyon nehéz lesz érvényesülni.

Érdekes módon a szállítmányozás egyes területein kiválóan működnek olyan megoldások, amelyek mindössze rövid ideig várnak, vagy éppen egyáltalán nem várnak a díjaikra. Jellemzően ők azok, akik előre fizettetnek a szállításaikért, vagy közvetlenül az átadáskor szedik be a díjakat. Nevezetesen a csomagszállítással foglalkozókra gondolok.

Ezeknél a vállalatoknál - persze, ha a menedzsment nem vállal valami hibás terjeszkedési irányt, felesleges beruházást - a fuvardíjak évről-évre emelhetők, ugyanakkor a költségek csökkentéseivel együtt kimagasló tartalékok képzésére tesznek szert.

A jó döntéseik után a tulajdonosoknak nem az alkalmazottakkal kell bajlódniuk, vagy éppen a működési zavarokat elhárítaniuk, hanem kényelmesen hátradőlve élvezhetik a jól megérdemelt  hasznuk gyümölcsét!

Ez sem az, amire sokan gondolnak most! Nem az új teherautókra gondolok, a jól fizetett alkalmazottak elégedett arcára, hanem arra, hogy bármelyik óceán közepén fellelhető szigeteken nyugodtan,és gond nélkül tölthető el bármennyi idő a tulajdonosoknak. Vagy hódolhatnak a kedvtelésüknek, amelyet nem fog övezni az alkalmazottak irigy tekintete vagy éppen a munkahelyi feszültsége.

Érdemes YouTube videókat is használnod a cikkedben. Válaszd ki a YouTube videó beszúrását a szerkesztő felületről.

 

Nekem is rá kellett ébrednem, hogy olyan lehetőséget kínálok, amely nagyságrendekkel nagyobb eredményt produkál a vállalkozásokban, mint nekem. Persze át kellett tudom lépni a saját határaimat és elfogadnom, hogy nem tudok olyanoknak segíteni, akiknél pusztán a haszon felélése a cél.

Sok olyan vállalkozás van, akik pusztán azért vágtak bele a fuvarozásba, mert megirigyelték a főnök X5-ös vagy X6-os autóját. Ők bizony azok, akik azt gondolták, hogy 1-2-5 autóval képesek lenyomni a föld alá azokat, akiknél már külön rendszerek dolgoznak az egyes területen belül.

Be kellett vallanom magamnak, hogy senkinek sem fogok tudni az összeomlásban lévő, munka nélkül tengődő és finanszírozási gondokban szenvedő vállalkozóknak. Józanul nekem is emelnem kellett a tétet, hogy olyan vállalatokkal dolgozhassak együtt, akik képesek egy szemléletváltásra és nem feltétlenül lesznek az utolsók abban, hogy hosszútávon gondolkodjanak.

 

Nem maradsz le semmi fontosról, ha megadod a címed:


 

 
 

CSATLAKOZZ A JOBB FUVARDÍJAKÉRT!

Kérlek, valós adatokat adjon meg, csak akkor hozhat eredményt ÖNNEK!
E-mail cím *
 
Vezetéknév*
 
Utónév*
 
Mobil
 
Cégnév*
 
Lehetetlenre vállalkozik, aki ma ezeken a díjakon vág bele a szállítmányozásba?
 
*
 
 
*KÖTELEZŐ MEZŐK
Megjegyzés: Az Ön személyes adatainak védelme a mi felelősségünk, és mi garantáljuk, hogy adatait teljes mértékben bizalmasan kezeljük.

Nem maradsz le semmi fontosról, ha megadod a címed:

Csak olyan cikkeket küldünk neked, amik érdekelni fognak. Max heti 1 alkalommal.

Ne maradj le a frissítésekről... iratkozz fel a CikkFigyelőre:
 

Vissza

Címkék : fuvarozás eredményessége, fuvardíj növelés, szállítmányozás gazdaságossága

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Varga András

Járműtechnikai és vezetéstechnikai tanácsadó. Az adattámogatott, adatvezérelt járművezetési és járműüzemeltetési technológia, támogatási rendszer gyakorlati alkalmazója. Több millió megtett kilométer, több száz üzembehelyezett jármű és gyakorlatban használható járműüzemeltetési tapasztalat tulajdonosa.

Kapcsolódó cikkeink:

 
 


 



Értesítés új hírekről



Hírlevél

 

Címkék

Friss Hírek

Iratkozz fel és nem maradsz le semmiről. Szólunk, ha frissül a cikk vagy számodra érdekes témákról írtunk.