Évekkel korábban történt, hogy bejött egy neves, hazánkban igen népszerű kereskedelmi lánc műszaki vezetője az akkori jármű-értékesítő irodámba és elkezdtünk tárgyalni arról, hogy változtatni szeretnének, szeretnének saját flottát kialakítani a szállításaikhoz.
Mindjárt elő is vett egy műszaki specifikációt, amely egy jármű leírást és tervet tartalmazott, mondván, hogy gépészmérnök és a kollégáival egy ilyen jármű munkába állításától várják a nagy piaci előrelépést.
Nem akarom minősíteni a specifikációt, annyit viszont elárulok, hogy ránézésre sem felelt meg a tervezett fuvarfeladatoknak. Hosszas beszélgetés után kiderült, hogy egy csomó feltételezés és gyakorlati ismeret hiányában "leselkedés" alapján lett megalkotva a műszaki tartalom.
Mivel a tanácsaimat mindössze kereskedelmi "rábeszélésnek" minősítette, így megrendelésre került egy, a fuvarfeladatoknak teljesen alkalmatlan jármű, amely már az asztalon, papírformában is ellentmondott a "mérnök úr" elképzeléseinek.
Hozzávetőleg ez a kép ugrott be az elmondott specifikáció alapján... Nem sokat tévedtem, a jármű hasonló sorsra jutott, mindössze 15 Millió forintból....
Hosszú évekig nem tudtam megérteni a történteket. Átvették a járművet, amelyet az átadáskor egy külön megállapodással adtunk a megrendelőknek, amelyben rögzítettük, hogy véleményem szerint a jármű képtelen lesz megfelelni az elvárt követelményeknek!
Elvitték, majd két teljes nap múlva jött az első visszajelzésük! Nem voltak megelégedve a fogyasztással (42-47 liter/100 km), ez mellett a teljesítménnyel és egyszerűen elkezdtek általánosítani a márkáról....
Amit most írok, az a mai napig jellemző a fuvarozásban és a szállítmányozásban működő cégekre. Hiányzik annak a felismerése, hogy nem szokások alapján kell dönteni a beszerzésről, hanem adatok alapján.
Megértettem, hogy csak akkor lehet jó járművet beszerezni egy-egy vállalkozásnak, ha sikerül velük megértetni, hogy a beszerzések előtt adatokat kell elemezni, mégpedig olyan adatokat, amelyek kizárják az érzelmeket!
Megértettem, hogy szemléletet váltani, váltatni egy vállalattal csak akkor lehet, ha hagyod nekimenni a falnak a vállalkozásokat!
Megértettem, hogy a "nem létező" szakmai hozzáértés és büszkeség, egyik-másik terület esetében képes a cég management-jét is annyira maga alá gyűrni, hogy akár milliós veszteségeket is generálva, de érvényesíti a saját érdekeit!
Megértettem, hogy nem a beszerzőkkel kell viaskodni, hanem a cégek vezetésében érdemes egy-egy beszélgetést folytatni, függetlenül attól, hogy egy-egy a beszerzéssel megbízott alkalmazott mennyire hatásos módon mutatja be magát döntéshozónak és szakmailag teljesen kiműveltnek vagy éppen felőbbrendűnek!
Elmondom a történet egy-két belső információját.
Kezdjük azzal, hogy árajánlatot kértek az adott járműre, amely utána egy versenytárgyaláson több gyártó mellett lett versenyeztetve. A specifikációkban nem sok különbség volt és kizárólag a beszerzési ár volt a döntő.
Történt, hogy a közel két órás tárgyaláson, ahol a gyártókat egyesével hallgatták meg, az egyik kis szünetben kijött az illetékes ügyintéző és feltett egy kérdést nekem. Közel hajolt és halkan súgta: - Ti vagytok a nyerők, mindössze 45 Euró különbség van köztetek és a másik versenytárs között! Nem tudnátok engedni még pár eurót?
Ránéztem és megkérdeztem: - Miből szeretnéd, hogy engedjünk? Az autó ára ezzel a felszereltséggel az árajánlatban szereplő árért beszerezhető. Kicsit visszás lenne, ha akkor kezdenék engedni az árból, amikor versenyben vagyunk. Akkor joggal tehetném fel a kérdést, hogy mennyire vagyok korrekt, hiszen elsőre is adhattam volna alacsonyabb árat.... Szóval miből is szeretnéd, hogy engedjek?
Válasz: - Igazad van, azonban szeretném, ha Ti nyernétek! Kérlek, hogy adjatok kedvezményt, mondjuk az üzemeltetési költségekből!
Na ez volt az a mondat, amikor igazán megdöbbentem. Egy gépészmérnök a gyártótól kér kedvezményt az üzemeltetési költségekben!!!!
Kereskedőként azonnal kaptam az alkalmon és válaszoltam: - Ó! Abból adhatok, akár 100 Eurót is! (Hiszen ez a tétel, engem biztosan nem fog érinteni, csak a tulajdonost...)
A hozzáértő emberünk visszament, majd 10 perc egyeztetés után kihirdetett minket győztesnek. Sikeresen átvezette a cég egyébként cégvezetésben gyakorlott és járatos, valamint sikeres felsővezetését egy olyan alagúton, amely egy sötét terembe vitte őket....
A fuvarozásban is teremthet a hozzáértés hiánya lehetetlen helyzetet!
Gyakorlatban az első hónap működése azt igazolta, amit korábban a "mérnök úrnak" elmondtam. A jármű alkalmatlan arra a célra, amire szánták. Megegyeztünk egy új jármű beszállításáról, amely az általam felmért szükségleteket elégítette ki.
Kezdem az eredmény negatív oldalával: Hozzávetőleg 17.000.- Euróval került nagyobb összegbe az új jármű.
Pozitív eredmény: Fogyasztás: 19 liter/100 km.
Azt hiszem könnyen számolható, hogy a keletkezett beszerzési ár és a fogyasztásokban jelentkező költségek mennyi idő alatt térülnek meg, ha mindössze 10.000 km a havi futásteljesítmény.
Hozzáteszem, hogy azóta baráti kapcsolatban vagyunk az illetékes mérnökúrral és sokszor órákat képesek vagyunk elemezgetni egy-egy a cégben dolgozó jármű műszaki paramétereit.
Kiemelten fontosnak látom, hogy a fuvarozó és szállítmányozó vállalatok ne csak a céges folyamatok optimalizálását tartsák fontosnak, hanem az alapvető működési feltételeket. Fontosabb és erősebb előnyt lehet kovácsolni egy olyan vállatnál, ahol a tulajdonosi kör nem a korábbi üzemeltetéseiből indul ki, hanem hajlandó arra, hogy egy szemléletváltással optimalizálni kezdje a járműparkját!
Nem kell megvenni felesleges dolgokat a járműbe, ha annak használatát nem indokolja semmi!
Ha extrákkal felszerelt autókat adunk a gépkocsivezetőknek, akkor tudnunk kell, hogy alkalmasak e egyáltalán az emberek ennek az eszköznek a gazdaságos és hatékony működtetésére!
Képes lesz e, a flotta mozgatásáért, felügyeletéért felelős időben felismerni a rendellenes használatot? Tud és képes e megfelelő visszajelzést adni a gépjárművezetőnek?
Képes e ezeket az adatokat kezelni egy-egy vállalat? Mindezt a nap 24 órájában, akár emberi beavatkozás nélkül is?
A jogosítvány megszerzése, már évek, sőt évtizedek óta azt jelenti az emberek fejében, hogy soha többet nem kell képezni magát.
A lényeg, hogy 99%-a az embereknek megvan győződve arról, hogy nála senki sem csinálja jobban a dolgokat. Igaz ez a fuvarozásban a gépkocsivezetőkre, az üzemeltetésért felelős emberekre és a cégvezetőkre is!
Itt az idő, hogy kivegyük a rendszerből az emberi érzelmeket, és más alapokra helyezzük át a működést, ez pedig az adat támogatott működés, ahol a cégvezető csak az egyre növekvő bevételeket kell tudomásul, hogy vegye, és már csak az apróbb korrigálásokat kell végeznie!
Csak olyan cikkeket küldünk neked, amik érdekelni fognak. Max heti 1 alkalommal.
Csak olyan cikkeket küldünk neked, amik érdekelni fognak. Max heti 1 alkalommal.
Címkék : cégvezetők, fuvarozás eredményessége, fuvardíj növelés, profit növelés
Járműtechnikai és vezetéstechnikai tanácsadó. Az adattámogatott, adatvezérelt járművezetési és járműüzemeltetési technológia, támogatási rendszer gyakorlati alkalmazója. Több millió megtett kilométer, több száz üzembehelyezett jármű és gyakorlatban használható járműüzemeltetési tapasztalat tulajdonosa.